Var? Det var i Persien, som idag är Iran.
När? Det var någon gång 500 år f. kr
Hur? dom kom ifrån Kyros idéer. Släppa alla slavar
Varför? Kyros fick en uppenbarelse/ide
Kyros var en mäktig härskare som levde någon gång på 500 år f. Kr. Dom mänskliga rättigheterna kom till i Kyros idéer. Kyros var en härskare i Persien, som idag är Iran, cirka 500 f. Kr. Kyros fick en uppenbarelse/ide om att släppa alla sina slavar.
Alla länder följer inte den!
I många länder så följer man inte MR, dom har t.e.x slavar, att man inte får var homosexuel, och en andra massa lagar. Problemet med detta är ju en hel del,
man ska ha rätt till att älska en men motsatt kön, man ska ha rätt till att skola, mat, hus och rätten att rösta.
Om jag var Kyros så skulle jag gjort från början att alla som inte följde MR skulle få ett hårt straff, värsta fall döden för den som plågar flera människor förtjänar ett hårt straff eller döden. Jag tycker att man ska dö för att om man plågar flera barn och äldre förtjänar att dö för att antingen när man plågar ett barn nästan till döden eller dödar ett barn borde få döds straff på direkten, men då måste dom vara 110% säkra på att det är den rätta skyldiga.
Alla ska ha rätt till alla saker i MR. Det är länder som har en lag att man bara få ha 2 barn och det ska vara en tjej och en kille, det tycker jag är så fel så att man kan skjuta den som skapade den lagen. Man ska få ha hur många barn som helst [normalt] för att om man gör antingen abort eller ger bort det så får man själv ingen bra upp växt, och det kommer sitta i ryggraden med att man har gjort det med sitt egna barn.
Om jag var Kyros så skulle jag gjort från början att alla som inte följde MR skulle få ett hårt straff, värsta fall döden för den som plågar flera människor förtjänar ett hårt straff eller döden. Jag tycker att man ska dö för att om man plågar flera barn och äldre förtjänar att dö för att antingen när man plågar ett barn nästan till döden eller dödar ett barn borde få döds straff på direkten, men då måste dom vara 110% säkra på att det är den rätta skyldiga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar